torstai 16. helmikuuta 2012

Caracterización

Ehkä on syytä esitellä taas yksi oppiaineistani, tällä kertaa Caracterización eli maskeeraus. Otin oppiaineen ohjelmani vähän pitkin hampain, jotenkin ajatellen, että mihinkäs minä nyt maskeerausta tarvitsisin kun eihän minusta maskeeraajaa ole tulossa. Onneksi otin, sillä Caracterizaciónin tunnit ovat tosiaan tuoneet ihan uusia kokemuksia ja näkökulmia teatteriin.
Fantasia-maskeeraukseni eli Hämähäkkimiesmukaelma marbellalaiselle opiskelutoverilleni Dalille.
Syksyllä opettaja, Rosario, esitteli maskeerauksen historiaa ja eri aikakausien perustyylit.Saimme luettavaksemme ihan hyvän katsauksen eri aikakausien karaktereihin napakan opetusmonisteen muodossa. Sitten tuli hankkia sellainen 60-80e hintainen peruspaketti maskien tekoon ja lokakuun lopulta alkaen olemmekin sitten harjoitelleet erilaisten maskeerausten tekoa. Osana opintoja on myös ollut muutaman oman maskeerauksen suunnitelma ja tekeminen jollekin kanssaopiskelijalle. Aina eri tyylisuuntien ja aikakausien vaihtuessa on Rosario opettanut aiheesta perusasiat.

Jonkun opiskelijan maskeeraussuunnitelma.
Olen aiemmin opiskellut teatteria sivuaineena Teatterikorkeakoulussa ja nyt jo kolmatta vuotta Metropolian teatteri-ilmaisun ohjaajan opintolinjalla. Siksipä ainakin länsimaisen teatterihistorian pääkohdat ovat kutakuinkin hallussa. Caracterización onkin tuonut uuden syvyyden ennalta osaamaani – käytännön näkökulman eri aikakausien erilaisten roolihahmojen luomiseen. Myös erilaiset teatterikäsitykset ja tyylisuunnat ovat tulleet tutuiksi.

On myös huomattava, että espanjalaisessa teatteritraditiossa naamioinnilla ja maskeerauksella on ihan oma perintönsä. Täällä ollaan monessa asiassa pohjois-eurooppalaisia runsaampia: koristautumisessa, äänenkäytössä, ilmeissä ja eleissä. Kun valtaosa teatteriryhmistä on vielä ns. vapaita ryhmiä (laitosteatterin ulkopuolelta tulevia) ja esityksiä tehdään milloin milläkin kokoonpanolla - eri esiintymispaikkakunnilla kierrellen - ymmärrän maskeerauksen myös osaksi pienen teatteriryhmän osaamista. Lisäksi espanjalainen karnevaaliperinne, flamenco ja muut esittävän taiteen muodot tuovat oman sävynsä asiaan. Espanjalaista nykykarnevaalia ilmentänevät hyvin lähes jokaiselta  TV-kanavalta aika ajoin tupsahtavat suuren näyttämön ilottelut: musikaalit, joissa  karnevaalihengessä isolla ryhmällä, vahvasti naamioituneina ja maskeerattuina, usein riemunkirjaviin väreihin sonnustettuina lauletaan, tanssitaan ja hupaillaan. Sirkus, mimiikka, maskeeraus.


Vieraan kielen keskellä on myös ollut mukava päästä kahdesti viikossa tekemään käsillään. Caracterizaciónin tunneilla ei ole tarvinnut puhua tai kuunnella - ja sekin on espanjantäyteisiin päiviin mukavaa vaihtelua. Muut vuosikurssini oppiaineet ovat:
  • Interpretación (näyttelijäntyö)
  • Expreción Corporal (kehollinen ilmaisu)
  • Danza (tanssi)
  • Técnica Vocal (Puheoppi, äänenkäyttö)
  • Literatura Dramática (dramaturgia, erityisesti espanjalaiset näytelmätekstit)
  • Música (musiikki)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti