maanantai 21. toukokuuta 2012

Exprecion corporal

Keskeinen oppiaine paikallisessa näyttelijän koulutuksessa on Exprecion corporal, kehollinen ilmaisu. Vaikka tämän koulun näyttelijäntyön linja on  Interpretacion textual, tekstilähtöisen teatterin näyttelijäntyön linja, on kehollisen ilmaisun traditio ja fyysisen teatterin vaikutteet läsnä. Madridin vastaavassa koulussahan on sitten ihan puhtaasti fyysisen teatterin näyttelijäntyön koulutus, Interpretacion gestual.
Alejandro ja Francisco, kaksoset, pariharjoitustaan tekemässä.

Täällä Exprecion corporal on ensimmäisen vuoden opinnoissa keskeinen oppiaine. Viikkotunteja on paljon ja opettajiakin oppiaineella on kolme. Yksi keskittyy opiskelijoiden fysiikan kehittämiseen (valmistautumista akrobatiaan, lihaskunto jne), toinen rytmin ja oman kehon hallintaan, kolmas fyysiseen ilmaisuun - ihan vaan muutamia osa-alueita mainitakseni. Tekeminen on puhtaan fyysistä: teoria opiskellaan omatoimisesti ja oppitunneilla treenataan.

Tunneilla vaaditaan yhdenmukainen pukeutuminen, joka on talvikaudella
  • mustat tanssitossut (jumppatossut, ne ala-asteen satubalettitunnilta tutut)
  • mustat pitkät trikoot
  • musta hihaton t-paita
  • pitkä tukka poninhännällä tms, ei koruja, rannekelloja tms
ja kesäkaudella
  • mustat lyhyet trikoot (miehet ja naiset)
  • musta yläosa (naiset)

Fyysisen kunnon kehittämiseksi ensimmisen opintovuoden syyskausi olikin melkoista kuntopiiriä. Keskeisiä näyttelijäntyössä tarvittavia lihasryhmiä vahvistettiin, yleiskuntoa kohotettiin ja laajennettiin fyysisen ilmaisun käyttökapasiteettia. Maanantain ja keskiviikon aamutunnit alkoivat aina samalla 10 minuutin kehotreenillä, jossa - ilmeisesti vuosikymmeniä hiotun ohjelman avulla - mentiin todella taitavasti tärkeimmät lihakset, nivelet ja kroppa lämmitellen läpi. Ope oli tarkka, liikkeet piti tehdä oikein eikä sinne päin, tietenkin.
Kaksosten pariharjoitus.
Olen aimmein puhunut näyttelijäntyön opettajasta, joka siis itseasiassa on yksi kolmesta Exprecion Corporalin opettajista. Yksi opettajista on itse opiskellut Ranskassa fyysistä teatteria, joten osaamista on. Kaikki kolme ovat siis näyttelijöitä taustaltaan.

Exprecion Corporal on se osa-alue, joka minua täällä on ehkä eniten kiinnostanut ja josta olen saanut paljon. Se voisi olla myös yksi yhteistyön osa-alue, jos ja kun Metropolian opettajisto pohtii yhteistyökuvioita jatkossa. Toinen vaihtoehto olisi puhtaan fyysisen teatterin poljento, mutta sitä sitten pitäisi tutkailla yhteistyössä RESAD Madridin kanssa. ...hmm...ai ai...innostuisikohan joku täkäläisistä opettajista, esim. Juan Antonio, se Ranskassa opiskellut miimikko-ope, visiitistä Suomeen ja Metropoliaan viikon vierailijaksi...olen varma, että sellaisesta vaihdosta, Juan Antonion kurssista, rikastuisi opiskelijaryhmä kuin opiskelijaryhmä. Shadow-vierailu? Tai AIKu-ryhmän nelipäiväinen lähijakso työpajana tms.?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti